Pagina's

zondag 2 februari 2014

No. 02 Rail Letter

het omslag van New Postal Style 50, vol goede slakkenpost-ideeën
In mijn vorige post liet ik hem al zien: de New Postal Style 50 van LABORATORIAN. Niet te vinden in het Engels (mocht het jou wel lukken: geef een gil!), maar mocht je bereid zijn je door wazige Japanse webshops heen te slaan: het is het waard. Op de gelinkte webshop hierboven kun je goed zien wat voor toffe projecten er in het boek te vinden zijn. Amazon.co.jp is denk ik je best bet, tenzij je binnenkort zelf naar Japan afreist. Ik vond het boek in warenhuis Parco I (Shibuya, Tokyo), op de laatste dag van onze Japan-vakantie.

No. 02 Rail Letter in New Postal Style 50, vol slakkenpost-ideeën
No. 02 Rail Letter, uit New Postal Style 50
van LABORATORIAN
New Postal Style 50 staat vol bijzondere brieven van Misako Tezuka in alle denkbare vormen. De werktekeningen zijn gelukkig bijzonder duidelijk, dus de Japanse beschrijving heb je niet echt nodig. Mijn eerste project was de 'No. 02 Rail Letter'.

In het boek zijn vrij doorsnee kleuren gebruikt, ik vind een beetje contrast leuker. In mijn ontwerp steekt het onderste vel boven en onder een beetje uit. Voor het scharnierpunt kun je dik papier nemen, ik heb een dun vel kurk gebruikt.

Dit heb je nodig:
 * een pons (Ø rond de 25 mm) of een schaar + vaste hand voor je scharnierpunt
* een revolvertang of gaatjestang waarmee je ook eyelets (metalen oogjes) kunt dichtknijpen (ik heb een 'eyelet toolset' gekocht, 4 opzetstukken om te ponsen en dicht te hameren, zoiets bij Pipoos bijvoorbeeld)
* een stanley- of ander scherp mes
* een snijmat
* een metalen liniaal
* een potlood
* 1 eyelet (Ø 4 mm)
* 2 vellen stevig papier/karton (ik onthoud nooit hoeveel grams ik heb gekocht; zorg dat het flink stevig papier is, en niet té stevig karton)
* 1 vel kurk, 1 mm dik
* een stukje touw/wol/iets anders waarmee je een strikje kunt maken

1. Snij je twee vellen papier op maat. Lengte bijvoorbeeld 210 mm, breedte van je onderste kaart 95 mm, breedte van je bovenste kaart 90 mm.

2. Bepaal het midden van je bovenste vel, en pons op de middenlijn 25 mm vanaf de linkerrand en 35 mm vanaf de rechterrand een gat van 5 mm doorsnee. Heb je alleen een pons van 4 mm, zorg dan dat je het gat iets ruimer maakt, anders scharniert de bovenste kaart zometeen te stijf.

3. Teken de geul tussen de twee geponste gaten, en snij die uit.

No. 02 Rail Letter stap 3 op slakkenpost.blogspot

4. Knip of pons met je 25 mm-pons een cirkel uit het kurkvel.

5. Leg beide kaarten op elkaar, de bovenste gecentreerd op de onderste, en teken zo links mogelijk in de geul af waar je de onderste kaart moet ponsen.

6. Pons de onderste kaart en het midden van de kurkcirkel met je 4 mm-pons, leg de kaarten weer op elkaar en daarbovenop de kurkcirkel, en druk er een eyelet doorheen.

7. Draai om en hamer of knijp de eyelet dicht.

No. 02 Rail Letter stap 7 en 8 op slakkenpost.blogspot

8. Pons rechts in je kaart (door boven én onder heen, op ongeveer 10 mm van de zijkant, en in het verlengde van de geul) een gat voor je stukje touw. Als je niet wil dat je touwtje verschuift, pons dan nog een half cirkeltje aan de rechterkant van je kaart. 

Jouw No. 02 Rail Letter is klaar voor de slakkenpost

Jouw No. 02 Rail Letter is klaar voor de slakkenpostOp je bovenste kaart schrijf je het adres en plak je je postzegel; schuif of scharnier hem weg om de onderste kaart te beschrijven.

Als je niet wil dat de tekst van je kaart aan de bovenkant te zien is kun je met potlood de geul aftekenen en eromheen schrijven. Ik heb voor de zekerheid een dubbele knoop in mijn touwtje gelegd, en de zijkanten uiteindelijk met een paar maskingtapejes afgeplakt. Zo komt-ie heel aan :).

Mocht ik het te wazig hebben uitgelegd; hieronder een helder Japans diagram.





No. 02 Rail Letter werktekening uit New Postal Style 50 op slakkenpost.blogspot
No. 02 Rail Letter, uit New Postal Style 50 van LABORATORIAN



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat me weten wat je vindt!