Pagina's

zaterdag 1 maart 2014

zigzagdingsbums

Op vakantie zeul ik altijd flink wat papier met me mee. Mooie tasjes, zakjes en inpakpapiertjes waar mijn nieuwste aanwinsten in zaten. Kaartjes en bonnetjes van restaurants waar we waren, toffe winkeltjes die we tegenkwamen en fijne theeshopjes waar we even uitrustten.

Die kaartjes en bonnetjes belanden doorgaans in mijn steeds verder uitpuilende portemonnee. Dat moet anders, dus heb ik een gezellig harmonicamapje c.q. zigzagdingsbums in elkaar gedraaid. In jargon: een leporello. Supersimpel, here's how:

1. Neem een A4'tje. Liefst een beetje stevig. Als er een patroontje is dat je aan de buitenkant wil hebben, leg dat dan onder.

2. Vouw de twee lange kanten naar binnen, zo dat de nieuwe breedte minstens 12 cm is (anders passen er geen envelopjes in je map).

3. Keer je A4'tje om en vouw dubbel over de breedte.

4. Vouw de bovenste laag van je dubbelgevouwen A4 terug naar de middelste vouwlijn, zodat je een zigzag krijgt. Keer om en herhaal.

5. Plak de twee lange naar binnen gevouwen kanten vast met een beetje lijm.

6. Naai een knoop+touw op je mapje, plak er een handige string eyelet op, of maak die zelf. Voor optie c: zie mijn post No. 02 Rail Letter. Als optie c: zorg ervoor dat je de eyelet aan de binnenkant moet dichtkloppen, en hamer hem als je klaar bent goed plat, anders drukt hij zometeen door je envelopje heen.

Nu heb je je basic zigzagmapje, en begint het grote pimpen.

1. Plak met masking tape de randen dicht. Ik gebruik lekker contrasterend tape, maar je kunt het natuurlijk wat bescheidener aanpakken.

2. Kies of maak vier kleine envelopjes om in je mapje te plakken. Als je ze zelf wilt maken: er zijn mallen maar je kunt ook aan de slag zonder mal en met gezond verstand. Voor een envelopje van bijvoorbeeld 6,5 x 10 cm heb je in de breedte 6,5 x 2 + overslag nodig, zo'n 14 cm in totaal dus. Lengte: 10 + overslag + vouwflap is 13 cm.


3. Pimp said envelopjes met tape, stempels of je favoriete stift. Voor onderstaand mapje heb ik mijn Japanstempel gebruikt, en drie zelfgemaakte stempels: fabriek, berg en idee. Leek me een goed reisthema.


4. Plak in (zorg dat ze nog open kunnen). Bij doorschijnende envelopjes is het een idee om de achtergrond te versieren of te beplakken voor je ze inplakt. Wel zo vrolijk (indien gewenst ;).


Tadaa! Ik gebruik trouwens de Pritt lijmroller (permanent) voor ALLES. Niets bobbelt, alles is meteen droog, en er blijft geen lijm aan je vingers plakken. Fabelhaft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat me weten wat je vindt!